Análise de políticas públicas em Direito: Projetos pedagógicos das faculdades em Franca/SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21708/issn2526-9488.v8.n15.p175-188.2024

Abstract

The discussion related to detachment from the individualism of the last century have been constant in the modern society, wich is concerned with the well-being of the individuals and the generations to come, that’s why the question of decent living conditions and development is urgent. In this sense, the discussion about public policies gains relevance. This question, to the extent that it is also projected into the future, has come to deserve special attention in the academic environment, notably in relation to the social sciences. It is known, however, that the law is still attached to positivism and dogmatics and hence the need to discuss this topic within the scope of the courses that are suitable for its study. At this moment, the city of Franca / SP, which has four higher education institutions offering the Law course, stands out. These institutions will be investigated in the present study, whose objective is to analyze their respective pedagogical projects in order to infer to what extent they have contributed - or not - to graduate professionals concerned with the identification, creation of public policies and solution of social problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabio Garcia Leal Ferraz

    Doutor em Direito Empresarial pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (USP). É professor colaborador e pesquisador da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) e advogado sócio desde 2008 do escritório Bernardini, Martins & Ferraz – Sociedade de Advogados. Contato: fabio@bernardiniadvogados.com.br. Orcid: https://orcid.org/0009-0000-0708-9202.

  • Ana Paula Bagaiolo Moraes Barbosa

    Doutora em Direito Político e Econômico pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2018), Mestre em Direito Internacional pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011), Mestre em Desenvolvimento Regional pela UNI-FACEF (2023), Especialista pela Fundação Armando Álvares Penteado em Direito do Agronegócio (2010) e Graduada pela Faculdade de Direito de Franca (2008). Professora Colaboradora da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Contato: apbagaiolomoraes@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4137-6576.

  • Luciana Lopes Canavez

    Doutora em Direito pela Faculdade Autônoma de Direito de São Paulo (2012). Mestre em Direito pela Universidade de Franca (2004). Graduada em Direito pela Faculdade de Direito de Franca (1999). É professora de Direito Civil e Propriedade Intelectual na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais “UNESP” Campus Franca/SP, nos cursos de Graduação e Pós-Graduação Stricto Sensu em Direito. Líder e pesquisadora do grupo de pesquisa (CNPQ) - Grupo de Estudos e Pesquisa em Propriedade Intelectual e Desenvolvimento Econômico e Social - GEPPIDES. Atua como pesquisadora nas seguintes áreas: Direito Civil; Propriedade Intelectual; Direitos Fundamentais. Coordenadora do projeto de extensão “Caminhos da Justiça” desenvolvido na UACJS. Atuou como advogada no período de 2000-2012. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em: Propriedade intelectual, Direito Civil e Processual Civil e Direito empresarial. Contato: luciana.canavez@unesp.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3953-7433.

Published

2024-03-08

Issue

Section

FLUXO CONTÍNUO

How to Cite

Análise de políticas públicas em Direito: Projetos pedagógicos das faculdades em Franca/SP. UFERSA’s Law Review, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 175–188, 2024. DOI: 10.21708/issn2526-9488.v8.n15.p175-188.2024. Disponível em: https://revistacaatinga.com.br/index.php/rejur/article/view/12221. Acesso em: 26 aug. 2025.